Oküloplasti, estetik veya fonksiyonel nedenlere bağlı göz çevresindeki rahatsızlıklara tedavi sunan bir cerrahidir. Göz kapaklarında gelişen pitozis, torbalanma ve sarkmalar veya göz çukuruna bağlı graves (çıkık göz) gibi rahatsızlıklar ya da göz çevresinde kırışıklık ve yaşlılık etkisini giderici estetik müdahaleler oküloplastik cerrahi kapsamına girmektedir. Genellikle göz ve sinir hastalıkları haricinde tüm operasyonlar oküloplastik cerrahi içeriğine dahil edilebilir. Bununla birlikte göz çevresi botoksu veya diğer estetik müdahaleler de bu alan altında gerçekleştirilebilmektedir.

Genel olarak oküloplasti, en sıklıkla estetik operasyonlarla birlikte anılsa da birçok fonksiyonel göz rahatsızlığı için de uygun müdahaleleri bulunur. Göz yaşı kanal tıkanıklığı, göz çevresinde kitle gelişimi veya travmalarda bağlı göz kemiklerindeki ağrıların tedavi edilmesi gibi prosedürleri içermektedir. Bu açıdan değerlendirildiğinde bu cerrahi, ofltalmolojinin yani göz hastalıklarının kapsamlı bir alt kategorisini oluşturur. Herhangi bir göz rahatsızlığınız için oküloplastik cerrahi branşına danışmak için hastanelerde Plastik ve Rekonstrüktif Cerrahi veya Göz Hastalıkları (Oftalmoloji) bölümlerinden randevu alabilirsiniz.

Oküloplasti Nedir, Neden Yapılmalı?

Oküloplasti Nedir? | Oküloplastik Cerrahi Ne Yapar?

Göz çukuru (orbita) bölgesindeki estetik veya fonksiyonel göz rahatsızlıklarına cerrahi veya nadiren ameliyatsız müdahalelerle tedavi imkanı sunan oküloplasti, göz hastalıklarının bir alt cerrahisidir. Genelde en sık blefaroplasti gibi göz kapağı operasyonları ile bilinse de göz yaşı bezlerine bağlı hastalıklar, göz çevresinde kanser veya iyi huylu kitle gelişimi gibi durumlarda da uygun müdahaleleri sağlamaktadır. Oküloplastik cerrahi her ne kadar cerrahi olarak değerlendirilse de genelde göze dair ameliyatsız estetik müdahaleleri de içerebilir ayrıca diğer yüz estetiği uygulamaları ile kombine de uygulanabilmektedir.

Genellikle her özel veya devlet hastanesinde plastik cerrahi veya göz hastalıkları branşı çatısı altında oküloplastik cerrahi uzmanlarına danışabilirsiniz. Bu karma özellikli cerrahi branş plastik cerrahi ya da göz hastalıkları bölümünde mevcuttur. Oküloplastik cerrahların hedefi hastaların göz çevresindeki rahatsızlığını tedavi ederken estetik bir hassasiyetle yaklaşımdır, yani sadece sağlık sorununu iyileştirmek için değil ayrıca estetik bir doğallığı korumaya odaklıdır.

Her oküloplasti uzmanı tüm alanlarda destek sağlamayabilir. Örneğin badem göz estetiği veya botoks gibi spesifik uygulamalar oküloplastik cerrahi uzmanlığında uygulanabilse de bazıları bu konuda yetkinliği olmadığından estetik müdahaleyi sağlamaktan kaçınabilir. Estetik müdahaleyi sağlayabilmek hem yetkinlik hem de uygun medikal teknolojileri gerektirmektedir. Bu sebeple özel veya devlet sağlık kurumlarında göz estetiğine dair herbir tedavinin aynı anda mevcut olması mümkün olamayabilir.

Blefaroplastiden farkı nedir?

Oküloplasti, oftalmoloji yani göz hastalıklarının bir alt branşıdır ve göz çevresinde göz kapakları ve göz yaşı bezleri gibi tüm göz çevresindeki unsurları beraber kapsamaktadır. Blefaroplasti ise sadece alt ve üst göz kapaklarında gelişen pitozis (üst göz kapağı düşüklüğü) veya alt göz kapaklarının katlanması gibi problemlerde uygulanan cerrahi müdahaleleri içerir.

Oküloplastik cerrahi göz kapakları da dahil tüm göz çevresinde estetik uygulamarı kombine şekilde uygulayabilir, blefaroplasti cerrahi ise sadece göz kapaklarının formunun düzeltilmesi için stabil bir yöntemi kullanır.

Oküloplasti Neden Yapılır, Ne İşe Yarar?

Oküloplastik cerrahinin temel amacı göz çevresinde gelişen her tür sağlık sorununa cerrahi olarak uygun tedaviyi sunabilmektir. Aynı zamanda göz çevresinde yaşlanmaya bağlı kırışıklıkların artması veya göz kapakları sorunlarına bağlı sarkmalar, göz altı torbaları gibi durumlara estetik cerrahi müdahale ile kalıcı ve kesin çözüm vermektedir.

Oküloplasti göz orbitası için hastalıklara ve estetik problemlere en kapsamlı cevap veren bir alandır. Genellikle kapsam alanı göz kapakları, göz çukuru, yağ bezleri, kirpik gibi birçok unsuru içerip geniş olduğundan uygulama teknikleri farklı metotları içerebilir ve birçok teknikten yardım almaktadır.

Badem Göz Estetiği (Ameliyatı) Sonrası

Oküloplasti Neye, Hangi Hastalıklara Bakar?

Gözün orbita çevresinde gelişen tüm hastalıklara ve bu bölgedeki estetik beklentilere cevap veren oküloplasti; pitozis, şalazyon, göz kuruluğu, göz çukuru ağrısı, kirpik rahatsızlıkları veya göz kaybı gibi durumlara bakar. Göz kapağına dair entropion ve ektropion uygulamaları, göz küresinin tiroide bağlı dışarı çıkması (Graves hastalığı), yağ bezlerinde ve göz orbitası bölgesinde tümör oluşumları veya şaşılık tedavisi için de uygun müdahaleleri sağlamaktadır.

Tamamen estetik amaçlı uygulamalar da içerdiğinden oküloplastik cerrahi; badem göz estetiği, kaş kaldırma, göz çevresi kırışıklıklarının giderilmesi, göz altı torbalarının alınması, göz kapaklarında uygun asimetrinin sağlanması gibi durumlarda da uygulanır. Genellikle estetik müdahalelerde botoks, lazerli uygulamalar, ip askı, yağ enjeksiyonu veya dolgu enjeksiyonları gibi ameliyatsız tekniklerden de destek alınabilmektedir. Ayrıca oküloplasti yüz germe ameliyatı (facelift) gibi uygulamalarla kombine şekilde de yapılabilmektedir.

Oküloplastik Cerrahi Tedavileri Neler?

Oküloplasti göz çevresinde birçok hastalığa ve estetik probleme aynı anda tedavi sunduğundan birçok farklı tedavi kategorisi bulunmaktadır. Genellikle en sık blefaroplasti teknikleri ile göz kapaklarında uygulansa da göz yaşı bezlerine bağlı sorunlar veya travmalara bağlı ağrılar gibi daha birçok alanda etkili müdaheleleri bulunur. Bunlar şu şekildedir:

Göz kapağı tedavisi

• Üst kapağı düşüklüğü (pitozis)
  • Alt göz kapağı katlanması, torbalanma
  • Entropion (göz kapağın içe dönmesi)
  • Ektropion (göz kapağının dışa dönmesi)
  • Şalazyon
  • Göz kapağı kistleri

Göz yaşı bezi tedavisi

• Epifora (göz yaşarması)
  • Göz kuruluğu
  • Gözyaşı kanalı tıkanıklığı
  • Gözyaşı bezinin büyümesi veya şişmesi

Göz kemiği tedavisi

• Travmaya bağlı göz çevresinde hasarlar
  • Göz çukuru ağrıları ve şişlikler

Kirpik hastalıkları tedavisi

• Kirpik dibi iltihabı
  • Kirpik batması

Göz kaybı tedavisi

• Göz implantı
  • Ağrılı görmeyen gözün alınması

Estetik uygulamalar

• Badem göz estetiği
  • Kaş kaldırma
  • Kaz ayakları giderme
  • Göz çevresi kırışıklığı giderme

Genel olarak sayılan bu tedaviler oküloplastik cerrahinin uygulama alanlarıdır, ancak farklı alanlarda da bu sağlık sorunları ve estetik uygulamalar için tedavi alınabilir. Örneğin göz çevresi kırışıklıkları, badem göz ameliyatı veya kaş kaldırma gibi estetik uygulamaları doğrudan oküloplasti uzmanı olmayan plastik cerrahları veya estetik sağlık uzmanlarınca da gerçekleştirilebilir.

Oküloplastik Cerrahi Öncesi

Oküloplasti Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Plastik cerrahı veya oftalmoloji uzmanı oküloplastik cerrahlarca gerçekleştirilen oküloplasti ameliyatı operasyonun gereğine göre farklı prosedürleri içerir. Genellikle göz kapağı ameliyatında blefaroplasti tekniklerinden yararlanılır veya kist oluşumlarında doğrudan kitleyi çıkarmaya yönelik uygun cerrahi metot sağlanır. Ayrıca göz kuruluğu gibi göz yaşı bezleri ile ilgili sağlık problemlerde bezlerin alınması gibi prosedürler de uygulanabilmektedir.

Genelde oküloplasti ameliyatı lokal anestezi altında gerçekleştirilen hafif operasyonlardır ortalama ameliyat süreleri 1,5-2 saat olmaktadır. Ancak operasyonun durumuna göre bazen genel anestezi gerekli olabilir ve ameliyatın süreleri 2-3 saatlik sürelere çıkabilmektedir. Göz kırışıklıkların giderilmesi, kaş kaldırma veya badem göz ameliyatı gibi estetik amaçlarla uygulanan işlemler genelde basit uygulamaları içerir, ortalama 30-45 dakikada tamamlanır.

Göz kapağı, yağ bezleri, göz çukuru ve kemik dokusuna bağlı sağlık problemlerinde genellikle oküloplasti için yaş önemli bir faktör değildir, uygun müdahale sağlanabilir. Müdahale sonrası gözdeki etki kalıcı ve kesin çözümdür, genellikle tekrar etmez, ancak bazı durumlarda komplikasyonlara bağlı ameliyat revize edilebilir.

Ameliyatın riskleri neler?

Oküloplasti ameliyatının riskleri genelde minimaldir, nadiren hatalı uygulamalara bağlı olarak enfeksiyon gibi senaryolara bağlı kombine şekilde gelişmektedir. Bazı estetik amaçlı uygulamalarında da estetik beklentilere yönelik riskleri ve yan etkileri olabilir. Genel olarak oküloplasti ameliyatının riskleri göz sinirlerinde zedelenme, enfeksiyona bağlı kombine hastalıklar, estetik açıdan göz kapaklarında uygun görünümün sağlanamaması gibileri sayılabilir.

Ayrıca göz yaşı bezlerine uygulanan hatalı müdahaleler sonrası nadir de olsa göz kuruluğu gibi rahatsızlıkların gözlenmesi de mümkündür. Ancak genellikle oküloplastik cerrahi görme kayıpları, kas veya sinir kaybı gibi komplikasyonların gözlendiği operasyonlar olarak değerlendirilmez.

Oküloplasti Kimlere Yapılır?

Hem bir plastik cerrahi hem bir göz hastalıkları tedavisi olan oküloplasti, birçok farklı kişiye uygulanabilecek bir işlemdir. Estetik amaçlı uygulamaları için kişinin 18 yaşın üstünde olması gerekebilir, bunun dışındaki uygulamalar göz ile ilgili fonksiyonel sağlık problemleri olduğundan herkese yapılabilir.

Oküloplasti göz çevresinde şu sağlık sorunları olan kişilere uygulanabilir:

• Pitozis (üst göz kapağı düşüklüğü)
  • Kaza sonucu gözde şişlik ve ağrı
  • Şalazyon (göz kapağı şişliği)
  • Göz altı torbaları ve sarkmaları
  • Entropion ve ektropion
  • Göz çevresinde oluşan kistler
  • Graves hastalığı (gözün dışarı çıkması, pörtleklik)
  • Gözün içe çökmesi ve göz altı morlukları

Bu sağlık sorunları olanlar ile birlikte oküloplasti, göz estetiği yaptırmak isteyen kişilere kaş kaldırma, kaz ayakları gibi kırışıklıkların giderilmesi veya gözlere gerginlik sağlanması (badem göz) gibi uygulamalarla destek sağlayabilir.

Oküloplasti Ameliyatı Fiyatı Ne Kadar?

Birçok operasyonu içeren oküloplasti cerrahisinin fiyatları ortalama 5.000 TL’den başlamaktadır. Genel olarak özel hastaneler ve estetik kurumlarındaki fiyat birbirinden değişkendir ayrıca İstanbul ve diğer şehirlerde de fiyatlar değişkendir. Göz estetiği uygulamaları içerisinde en sık uygulanan blefaroplasti ameliyatının fiyatları 10.000 TL ila 15.000 TL’nin üzerinde olmaktadır. Botoks, dolgu uygulamaları gibi tamamen kozmetik amaçlarla göz çevresine belirli seanslarla uygulanan işlemlerin seans ücreti çok daha düşüktür.

Devlet hastanelerinde oküloplasti ameliyatı yaptırmak için oftalmoloji veya plastik cerrahi bölümüne danışabilirsiniz. Genellikle devlet hastanelerinde estetik amaçlı olmayan oküloplastik cerrahi uygulamaları SGK kapsamında değerlendirilir ve indirimden yararlanılarak yaptırılabilmektedir. Ancak göz çevresinde kırışıklık giderilmesi gibi estetik amaçlarla uygulanan işlemler SGK indiriminden yararlanamaz.