Göz kuruluğu, göz kapakları altındaki bezlerin yeterli miktarda gözyaşı üretememesi ve daha sonrasında gözlerde yanma, kuruluk ve kızarıklık gibi semptomlarla oluşan bir durumdur. Gözlerde kuruluk kronik ya da kronik olmayan şekilde değerlendirilir. Kronik göz kuruluğu tedavi uygulamaları gibi uzun işlemleri gerektirirken kronik olmayan kurulukta belirli doğal yöntemlerin uygulanması ve uygun tedavinin sağlanmasıyla hızlıca iyileşmektedir. Hastalar, göz kuruluğuna iyi gelen uygulamalarla ve göze zararlı olan bazı alışkanların zararlı etkisinin önlenmesiyle kuruluk şikayetinden kurtulabilir.

Gözlerde sık sık çapaklanma, ışığa karşı duyarlılığın fazla olması, gözde yanma ve batma hissi ve bulanık görme gibi belirtiler ile fark edilebilen göz kuruluğu için öncelikle bir göz doktoruna veya oküloplastik cerrahi uzmanına muayene olmanız gereklidir. Göz doktoru gözyaşı ile ilgili incelemelerle ve göz kapaklarındaki yağ bezlerini değerlendirme gibi belirli tetkikler uygulamaktadır. Göz yaşı kuruluğu tanısı konulduktan sonra doktor göze iyi gelen işlemlerle birlikte göz nemlendirici bazı takviyeler önerebilecektir. Ayrıca göz sağlığınızı kötü etkileyen duruma yönelik ilaç, vitamin ve mineral takviyesi ve bununla birlikte koruyucu bazı uygulamalar önermektedir.

Göz Kuruluğuna İyi Gelen Şeyler

Doğal yollarla göz kuruluğunu geçirmek için birçok farklı yöntem bulunmaktadır. Genellikle bu yöntemler göz kapaklarında ve gözde nemlendirici etki sağlamaktadır. Bu doğal yolları doktorunuza danışarak veya güvenilir kişilerce onaylı olanlarını uygulayarak göz sağlığınızı iyileştirebilirsiniz. Zeytinyağı, papatya yağı, sıcak havlu uygulama veya belirli tekniklerle masaj terapisi gibi metotları içeren ve göze iyi gelen bu doğal teknikleri evde kendi başınıza da yapabilirsiniz.

Göz kuruluğuna iyi gelen işlemler haricinde kişinin beslenme ve hayat düzeni içerisindeki alışkanlıkları da iyileştirmesi gerekli olabilmektedir. Örneğin Omega-3 yağ asidi gibi mineraller, A vitamini ve C vitamini gibi vitaminler, Lutein ve Zeaksantin gibi karotenoid takviyelerinin eksikliği de göz kuruluğunun doğrudan ya da dolaylı baş faktörleridir. Bunlarla birlikte ayrıca su tüketiminin az olması ve vücutta hormonal dengesizliklerin olması da göz kuruluğunun önemli faktörleri içerisinde yer alır.

Göz Kuruluğu Neden Olur, Belirtileri Neler?

Birçok hataya bağlı olarak gelişebilen göz kuruluğu problemi, çevresel faktörlere bağlı olarak ya da genel vücut sağlığına bağlı şekilde oluşur. Özellikle kronik olmayan belirli bir sürede aniden gelişen göz kuruluğu, genellikle nemsiz hava, rüzgar veya lens kullanımı gibi durumlara bağlı oluşmaktadır. Bunun dışında daha kalıcı etkileri olan ve uzun süreler devam eden kronik göz kuruluğuna ise daha çok hormonal bozukluklar veya sistemik hastalıklar gibi genel vücut sağlığındaki dengesizlikler sebep olmaktadır.

Yani göz kuruluğuna sebep olan faktörler şu şekilde özetlenebilir:

• Uzun süre teknolojik cihazlarla vakit geçirmek
  • Takıp çıkarılabilen kontak lens kullanımı
  • Yaşlanmaya bağlı olarak gözyaşı bezlerinin zayıflaması
  • Toz, rüzgar ve kuru havaya sürekli maruz kalma
  • Güneşin zararlı ışınlarına uzun süre maruz kalma
  • Göz kapağına bağlı sağlık problemleri (kanal tıkanıklığı vb.)
  • Hormonal bozukluklara bağlı gözyaşı bezlerinde işlevsizlik
  • Romatoid artrit ve lupus gibi Sistemik hastalıklar
  • Gözde enfeksiyon gelişmesi ve gözyaşı bezlerini etkilemesi

Bu sayılan etkenlere daha birçok faktör eklenebilecektir. Gözlerinizde yanma ve batma hissi, kaşıntı, sürekli çapaklanma, bulanık görme ve sürekli gözlerde yorgunluk gibi şikayetleriniz varsa göz kuruluğu durumundan şüphe edebilirsiniz. Göz kuruluğuna teşhis ve tanı koyan bölüm göz hastalıkları bölümüdür. Göz hastalıkları uzmanı uygun testleri yaptıktan sonra gerekli tedavi sürecini başlatmaktadır. Doktora danışmadan önce göze zararlı sayılan durumları iyileştirmek ve güvenilir uygulamaları hayata geçirmenizde bir sakınca yoktur.

Göz kuruluğu geçer mi?

Hem kronik hem de kronik olmayan göz kuruluğu için yapılan belirli tedaviler ve sağlıklı uygulamalarla iyileştirme sağlanabilmektedir. Ancak kronik göz kuruluğunun iyileşmesi vücut sağlığına bağlı durumlarla birlikte olabildiğinden geçmesi için daha uzun bir süreç gerekli olabilir. Vücutta herhangi bir sağlık sorununa bağlı gözlerde kuruluk oluşuyorsa öncesinde bu sağlık sorunu için uygun tedavinin sağlanması gereklidir.

Göz kuruluğundan tamamen kurtulmak bu hastalığa sebep olan tüm faktörlerin iyileştirilmesine bağlıdır. Örneğin uzun süre ekrana maruz kalınıyorsa koruyucu filtre kullanımı gibi önlemler alınması, güneşli havalarda gözlük kullanımı ve gözlerde nem dengesini sağlayacak uygulamaların düzenli yapılması gibi işlemlerle tamamen bir iyileşme sağlanabilir.

Kimlerde göz kuruluğu olur?

Göz kuruluğu en yaygın gözyaşı bezlerini etkileyen çevresel faktörlere maruz kalanlar ve hormonal dengesizliklere bağlı sağlık sorunları gelişen kişilerde gözlenir. Ancak tipik olarak bu durumların yaşanması herkeste göz kuruluğu yapmayabilir.

Göz Kuruluğuna Ne İyi Gelir?

Göz damlaları, yeterli su tüketimi, göz kapaklarına sıcak havlu uygulama, göz kası egzersizleri, night shift ekran filtresi kullanımı, Omega-3, A vitamini ve karotenoid takviyeleri, gözlük kullanımı, en az 7 ila 8 saatlik uyku uyuma ve gözleri dinlendirme göz kuruluğuna iyi gelen uygulamalardır.

Göz kuruluğu tedavisi için muayene olduğunuzda doktorun size önereceği rutinler de suni göz yaşı damlaları ve gerekli takviye ilaçlar olmaktadır. Aynı zamanda göz sağlığınızı koruyucu önlemler için yukarıda sayılan faktörlere dikkat etmenizi de önerecektir. Bunun dışında gözü nemlendirici evde uygulayabileceğiniz bitkisel ve doğal bazı yöntemler de mevcuttur.

Göz Kuruluğu İçin Salatalık Uygulaması

Doğal yolla göz kuruluğunu geçiren ve nemlendirici etki sağlayan işlemler

• Zeytinyağı

• Göz kapaklarına uygulanan zeytin yağı gözde nemlendirici etki sağlamakta ve göz kuruluğuna iyi gelmektedir.
    • Cildi yumuşatıcı özelliği sayesinde göz kapaklarında yumuşama sağlar ve kaşıntıyı hafifletebilir.
    • Zeytinyağı göze uygulanırken göze temas etmeyecek şekilde uygulanmasına dikkat edilmelidir.
  • Aloe vera

• Yüksek nemlendirici özelliği ile göz kuruluğu için aloe vera uygulaması iyi bir doğal uygulamadır.
    • Üst ve alt göz kapağına jel kıvamındaki aloe verayı göze temas etmeyecek şekilde uygulayabilirsiniz.
    • Göze uygulayacağınız aloe verayı bir krem olarak satın alacaksanız kimyasal bileşen içermemesine dikkat etmeyi unutmayın.
    • Ayrıca iltihaplanmaya bağlı göz kuruluğu için aloe vera iyi bir tercih olacaktır, çünkü iltihabı azaltıcı etki sağlayabilmektedir.
  • Badem yağı ve argan yağı

• Zeytin yağı gibi nemlendirici ve yumuşatıcı etki sağlayan badem ve argan yağları göz kuruluğu için uygulanabilir.
    • Göz kapaklarına az miktarda uygulayıp bir miktar bekletmek yeterlidir.
    • Ayrıca yağ içeriğindeki vitamin ve minerallerde kılcal damarlarca emilmekte ve olumlu etki sağlamaktadır.
  • Yeşil çay

• Yeşil çayı tükettikten sonra ya da doğuran sıcak su ile kaynattıktan sonra bir süre soğumasını bekleyip göz kapaklarınıza uygulayabilirsiniz.
    • Göz kuruluğu açısından cilt altında hücre yenilenmesi ve enfeksiyon oluşumunu giderici etkisi ile doğal bir iyileştiricilik sağlar.
  • Papatya ve kuşburnu çayı

• Antiinflamatuar özellikteki papatya çayı ve C vitamini açısından zengin kuşburnu çayı gözlerdeki kuruluğa faydalı etki sağlar.
    • Papatya çayı uygulaması iltihap ve kaşıntı gibi etkilerin hafifletilmesinde yardımcı olur.
    • Kuşburnu çayı ise cilt yapısını destekler ve göz kapaklarında canlılık sağlayarak göz yaşı bezlerinin iyileşmesine etki eder.
  • Salatalık

• Gözlere yerleştirilen salatalık dilimleri nemlendirici etki sağlayarak göz kuruluğuna iyi gelmektedir.
    • Yüksek oranda su içeriğine sahip salatalık ayrıca gözdeki yanma, batma ve tahriş hissini bir miktar hafifletmektedir.
    • Salatalık uygulamasını soğuk ya da normal sıcaklığında da uygulayabilirsiniz. Soğuk salatalık uygulamasında etkisinin daha çok hissedildiğine dair yaygın bir görüş mevcuttur.
  • Meyve ve sebzeler

• A vitamini genel göz sağlığı için C vitamini de cilt sağlığı için vücutta gerekli fonksiyonların çalışmasında etkilidir. Bu açıdan A vitamini ve C vitamini içeren meyveler göz kuruluğu için iyileştirici etki sağlar.
    • A vitamini içeriği yüksek ve göz kuruluğuna iyi gelen meyveler havuç, kabak, kavun, ıspanak, kiraz gibi meyveler sayılabilir. Ayrıca bu meyvelerin içeriğinde göz sağlığı için etkili beta-karoten gibi mineraller de bulunmaktadır.
    • C vitaminli ve göz kuruluğu için fayda sağlayabilecek meyveler; portakal, limon, maydonoz, kivi, ananas, çilek gibileridir.
  • Omega-3 zengini besinler

• Göz yaşı bezlerinin aktifleşmesini ve göz yaşının kalitesinin arttırılmasında etkili olabilen Omega-3 yağ asidi göz kuruluğu belirtilerini iyileştirici etki sağlayabilir.
    • Somon, sardalya, hamsi, karides, ton balığı gibi balıklar ve ceviz, keten tohumu, ay çekirdeği gibi kuruyemişler omega-3 açısından zengindir.
    • Besin olarak almak istemezseniz, balık yağları veya diğer omega-3 takviyeleri ile takviye sağlayarak göz kuruluğu probleminiz için destek sağlayabilirsiniz.
    • Ayrıca B12 (kobalamin) takviyesi de göz kuruluğu için önemli olabilir. Ancak omega-3 içerikli besinler B12 içeriği de olduğundan bu açıdan eksiklik yaşanmaz. Buna ek olarak süt ve süt ürünleri ile destek sağlanabilir.

Kuru gözü nemlendirmek için bu uygulamaları yapabilirsiniz. Ancak kuru gözü nemlendirici bu işlemleri uygularken göz sağlığınızı kötü etkileyecek durumlara karşı gerekli önleminizi almayı unutmayın!

Kuru Göze İyi Gelen Doğal Yöntemler

Göz Kuruluğu Olanlar Nelere Dikkat Etmeli?

Nemlendirici etkiye sahip göz kuruluğuna iyi gelen uygulamalar dışında dışarıda ve ev ortamında bazı durumlara dikkat edilmesi de göz sağlığı için önemlidir. Örneğin, bulunduğunuz ortamda göz kuruluğuna sebep olacak kadar kuru bir hava mevcut olabilir. Bu durumda nem oranını sağlayan cihazlarla nemlendirme sağlayabilirsiniz. Veya ısıtıcıların yanına bir miktar su koymak gibi önlemler alabilirsiniz. Bu odanızın nemlenmesini sağlayarak göz sağlığınızı destekleyecektir.

Ya da yaz aylarında ve güneşli havalarda güneş gözlüğü kullanarak gözlerinizin kurumasına sebep olabilecek güneşin zararlı etkilerinden korunabilirsiniz. Bunun dışında kontak lens yerine numaralı gözlük kullanımı, gözlerin kaşınmaması, uzun süre teknolojik cihazlara bakılmaması gibi önlemler de göz kuruluğu oluşmasına karşı koruyucu uygulamalardır.

Ağlamak Göz Kuruluğuna İyi Gelir mi?

Ağlamak gözyaşı bezlerini tetikleyen ve gözyaşı üretimini sağlayan bir durumdur, ancak doğrudan göz kuruluğunu iyileştirici bir etkisi yoktur. Göz kuruluğuna geçici bir süre nemlendirici etki sağlayan ağlama ile kalıcı tedavi sağlanamaz. Bu yöntemi bilinçsizce uygulamak daha fazla göz kuruluğuna sebep de olabilir. Yani özet olarak bir kişi ağladığında gözyaşı bezleri aktif durumda göze nem sağlamış olsa da kalıcı bir şekilde kuru gözlerde nemlilik sağlanmış olmaz.