Geçmeyen baş ağrısı ya da diğer adıyla kronik baş ağrısı neredeyse her gün tekrarlayıp kişinin psikolojik sağlığını da kötü ektileyen bir problemdir. Birçok faktöre bağlı olarak gelişebilen bu kronik baş ağrısı normal baş ağrısından farklı olarak ağrı kesici ve diğer uygulamalarla hafiflememekte ve sürekli tekrar etmektedir. Kronik migren, stres veya bazı nörolojik durumlara bağlı olarak başın farklı alanlarında hissedilebilir. Örneğin kronik migrene bağlı baş ağrısı sürekli ve her gün şakaklarda ağrı olarak hissedilirken, strese bağlı ağrılar başın her tarafında hissedilebilmektedir.

Bazen olmasa da genellikle her gün tekrarlayan baş ağrısı, normal bir sağlık problemine bağlı olabildiği gibi tehlikeli bir durumun da habercisi olabilir. Özellikle tümör oluşumu gibi nörolojik problemlerde beyin sinirlerindeki baskılanma baş ağrıları gibi semptomlar gösterir. Bu açıdan kronik geçmeyen baş ağrısı hafife alınacak bir durum olmayabilir. Ancak bununla beraber genellikle tehlikeli hastalıklar sadece baş ağrısı gibi belirtiler vermemektedir, beraberinde başka semptomları da olur. Yani her kronik baş ağrısı tehlikeli bir hastalık belirtisi gibi anlaşılmamalıdır, bu kişiye stres ve kaygı verip ağrıları arttırıcı etki sağlayabilir.

Aşırı ve her gün baş ağrısı nedenleri

Bazı durumlarda inatçı baş ağrısı olarak tabir edilen baş bölgesindeki ağrı ve zonklamalar psikolojik faktöre bağlı yaşanmaktadır. Stres, depresyon ve aktif olmayan monoton bir yaşam düzeni gibi durumlara bağlı olarak psikolojik baş ağrısı başlamaktadır. Psikolojik ve geçmeyen baş ağrısı sinir sistemini uyararak kafanın bu sinirlerle ilgili bölgelerinde ağrılara sebep olabilir.

Stres gibi psikolojik faktörler boyun ve omuz çevresinde kas kasılmalarına sebep olarak bu bölgelerde gerilim tipi ağrılara sebep de olabilir. Veya stres, kaygı, depresyon gibi durumlar migreni tetikleyip kronik migren oluşumuna neden olup her gün gerçekleşen kronik baş ağrılarını oluşturabilecektir. Genellikle çok düşünmek baş ağrısı yapan bir durum değildir. Ancak kişiler stres ve kaygıya bağlı çok düşünebildiklerinden her gün olan baş ağrısını bundan kaynaklı zannedebilmektedir.

Geçmeyen (Kronik) Baş Ağrısı Nedir, Belirtileri Neler?

Kronik yani geçmeyen baş ağrısı, genellikle aylarca sürekli tekrarlayan ağrı kesici ve diğer doğal uygulamalarla iyileştirilemeyen bir sağlık sorunudur. Genel olarak kronik baş ağrısı bir aylık dönemin en az 15 gününde yaşanabilir. Kişinin yaşam kalitesini ve günlük yaşamdaki ruhsal durumunu oldukça etkileyen bu durum genelde kronik migren ile ilişkilendirilir. Kronik migren her gün baş ağrılarına sebep olan bir durumdur, ancak tekrarlayan ağrıların tek faktörü olarak bilinmemelidir.

2 gün üst üste olan baş ağrısı doğrudan kronik ve geçmeyen baş ağrısı olarak düşünülmemelidir. Sürekli baş ağrısı kronik oluşum sebebine bağlı olarak uzun süreler boyunca tekrar eder. Ancak yine de 2 gün devam eden ağrılarda da ağrı kesici ve benzeri yollarla hafifleme olmuyorsa sağlık uzmanına danışmak en doğru tercih olacaktır.

İnatçı baş ağrıları neden olur sorusuna net bir yanıt bulmak zordur, çünkü bir çok sebebe bağlı olabilir. Migren ağrısı, stres, sinüzit, göz hastalıkları veya omuz kasılmaları gibi birçok faktör baş ağrılarını sürekli tetikliyor olabilir. Ayrıca nadirde olsa beyinde sinirlere baskı yapan iyi huylu tümör ya da kanser oluşumu gibi tehlikeli durumlar da mevcut olabilir.

Aşırı ve geçmeyen baş ağrısı, geçici normal baş ağrısından şu belirtileri ile farklılaşmaktadır:

• Belirli zamanlarda kesilse de sürekli ağrının devam etmesi
  • Başın özel olarak aynı bölümünde ağrının hissedilmesi
  • Ağrı kesici ve migren ilaçları vb takviyelerle hafiflememesi
  • Geçici baş ağrılarına göre daha şiddetli olması

Herhangi bir sağlık problemine bağlı olan geçici baş ağrısı genellikle en fazla 2-3 gün hafifleyerek sürmektedir. Ancak baş ağrısı 5 ya da 6 gün devam edip kesilip daha sonra halen devam etmesi gibi durumlar gözleniyorsa bu durumda kronik baş ağrısı olduğundan şüphelenilebilir.

Psikolojik baş ağrısı nedir, bir ağrının psikolojik olduğu nasıl anlaşılır?

Stres, kaygı, depresyon, uzun süreler hatalı duruş pozisyonları gibi faktörlere bağlı gelişen baş ağrıları psikolojik baş ağrısıdır. Bu psikolojik nedenlere bağlı olan baş ağrısı 4-5 gün üst üste devam edip ağrı kesici gibi uygulamalarla geçmiyorsa kronik bir ağrıya sebep olmuş olabilir.

Genelde hafif ağrılarla başlayan ve sinirleri ya da boyundaki kasları etkileyebilen psikolojik durumlar etken olduğu duruma göre başın farklı bölgelerinde ağrı yapar. Örneğin migreni ve beyindeki sinirleri tetikleyen psikolojik baş ağrısı kafanın her iki yanında ve tepesinde de hissedilebilir.

Omuz, boyun ve kas kasılmalarını etkileyen psikolojik baş ağrıları ise ense tarından başlar daha çok başın arka tarafında hissedilmektedir. Bu açıdan bir baş ağrısının psikolojik olup olmaması bu gibi belirtilerden anlaşılabilir.

İnatçı Kronik Baş Ağrısı Belirtileri Nelerdir?

Geçmeyen Baş Ağrısı Neden Olur?

Her gun olan baş ağrısının sebebi herkes için farklı şekilde olabilir ve bu zonklama yapan ağrılar kafanın farklı bölgelerinde de oluşabilmektedir. Geçmeyen baş ağrısının en yaygın nedenleri kronik migren, omuz ve boyun bölgesinde kas gerilmesi ve göze bağlı gelişen ve çevresinde oluşan ağrılardır. Aşırı baş ağrısına sebep olan bu durumlar bazı kişilerde stres ve diğer sağlık problemleri ile de desteklenince tamamen kronik bir ağrıya dönüşür.

Geçmeyen inatçı baş ağrısının nedenleri şunlar olabilir:

• Migren
  • Boyun kas gerilmesi (gerilim tipi ağrı)
  • Küme tipi baş ağrısı
  • Yüksek veya düşük tansiyon
  • Göz hastalıkları
  • İyi huylu kitle oluşumu
  • Tümör gelişmesi
  • Beyin hastalıkları
  • Hormonal düzensizlikler
  • Stres, kaygı, depresyon
  • Yetersiz uyku
  • Bilinçsiz ilaç kullanımı

Kronik baş ağrılarına sebep olan bu faktörlere daha birçok madde eklenebilir. Ağrı kesici, migren ilaçları ve diğer doğal ağrı geçirici uygulamalarla geçmeyip günlerce devam eden ve günlük hayatınızı etkileyen baş ağrısı için en doğru karar sağlık muayenesi yaptırmaktadır. Baş ağrınızın hangi semptomları yönelik olduğunu düşünüyorsanız ilgili bölümün sağlık uzmanından destek alabilirsiniz.

Baş ağrısı tanı ve teşhisi için hangi doktora gidilir?

Geçmeyen kronik baş ağrısı durumunda en genel tanı ve teşhis süreci nöroloji bölümünde olmaktadır. Nöroloji bölümü haricinde ayrıca kulak burun boğaz (KBB) uzmanından da destek alabilirsiniz. Bunu dışında baş ağrınızın psikolojik kaynaklı veya göz hastalığınıza bağlı olduğunu düşünüyorsanız bir psikiyatristten veya göz hastalıkları uzmanın da sağlık danışmanlığı alabilirsiniz.

Uzun süreli baş ağrısının nedenine yönelik teşhis sürecinde uzman doktor tansiyon ölçümü, kan testleri ve ilgili tahlilleri yaparak ön görüde bulunmaya çalışır. Eğer nörolojik bir sağlık problemi şüpheleri varsa tomografi (BT) veya emar (MR) filmleri çekilmesini isteyebilecektir.

Geçmeyen Baş Ağrısı Tedavisi

Geçmeyen Baş Ağrısı Neyin Belirtisidir?

İnatçı her gün devam eden baş ağrıları birçok şeyin belirtisi olabilir. Başın ağrıdığı bölgeye göre farklı hastalıkların semptomlarına göre yorumlanmaktadır. Örneğin göz çevresindeki ağrılar genellikle küme tipi baş ağrısı, göz hastalıkları veya sinüzit ile ilişkilendirilebilmektedir. Buna karşın başın yanları ve genel olarak her tarafında hissedilen ağrılar migren ve diğer sağlık problemleri ile ilişkilendirilir.

Başın arka bölgesinde daha şiddetli olarak hissedilip hafif olarak şakak bölgesinde de hissedilen ağrılar boyun bölgesinde kas gerilmelerinin belirtisi olabilir. Tehlikeli beyin hastalıkları, sinirleri baskılayan strese bağlı ağrılar da genel olarak kafada sinirlerin baskılandığı alanlarda oluşur. Genellikle ağrıların teşhisi belirlendikten sonra uygun tedavi süreci planlanmakta ve doktor kontrolünde baş ağrısını kesecek müdahaleler sağlanmaktadır.

Tedavisi Nasıldır?

Geçmeyen baş ağrısı tedavisi, ağrı sebebi uygun koşullarda teşhis edildikten sonra hastalığın durumuna göre planlanmaktadır. Stres gibi psikolojik faktörlere bağlı sürekli ağrılarda gevşeme egzersizleri ve stres azaltıcı bir dizi ilaç takviyeleri de uygulanabilir. Bunun dışında göz hastalıkları veya hormonal durumlara bağlı gelişen hastalıklarda uzman doktor sizi ilgili branşa yönlendirip uygun tedaviyi almanızı sağlayabilecektir.

Her gun baş ağrısı yapan belirtiler şu tedavi yöntemleri ile iyileştirilmektedir:

• İlaç tedavisi (migren ilaçları, ağrı kesiciler, kas gevşeticiler vb.)
  • Göz hastalıkları için oftalmoloji tedavi uygulamaları
  • Sinüzit ve iltihaplı hastalıklarda için antibiyotik
  • Migren ve baş ağrısı için botoks uygulaması
  • Hormonal durumlarda endokrinoloji tedavileri
  • Tehlikeli beyin hastalıklarında nörolojik cerrahi
  • Tansiyona bağlı baş ağrıları için uygun ilaçlar
  • Kas gerilmeleri için ortopedik uygulamalar

Geçmeyen baş ağrısı şikayeti olanlar ağrı hafifletici yöntemlerden başarılı sonuç alamıyorsa sayılan bu tedavilerden başarılı sonuç elde edebilecektir. Uzman doktor kontrolünde sürekli baş ağrısının semptomları hafifletilerek kalıcı ve kesin çözüm sağlanabilir. Yani inatçı baş ağrılarınız için yapmanız gereken en önemli şey sağlık uzmanından destek almaktadır.

Tedavi edilmezse ne olur?

Kronik baş ağrısı için uygun tedavi sağlanmazsa beraberinde birçok komplikasyon gelişebilmekte ve günlük yaşam kalitesi bundan oldukça olumsuz etkilenebilmektedir. Geçmeyen kronik migrenli baş ağrısı veya diğer semptomlara bağlı sürekli baş ağrıları anksiyete, migren atakları, uyku bozuklukları, diğer sinirsel ve nörolojik hastalıkların oluşmasına zemin hazırlayacaktır. Bu sebeple iş yoğunluğu veya başka sebeplerle her gün yaşadığı baş ağrısı için uygun tedavi desteğine zaman bulamayan kişiler bu durumu dikkate alarak uygun desteği almaları sağlıklı bir karar olacaktır.